
SURDOPEDAGOGIKA
Studia adresowane są do osób legitymujących się wyższym wykształceniem na poziomie studiów licencjackich o specjalnościach nadających kwalifikacje nauczycielskie i przygotowanie pedagogiczne, lub osób legitymujących się wyższym wykształceniem na poziomie studiów magisterskich nadających kwalifikacje nauczycielskie i przygotowanie pedagogiczne.
Celem studiów jest przekazanie słuchaczom wiedzy psychologiczno-pedagogicznej oraz umiejętności metodycznych umożliwiających im projektowanie i organizowanie procesu edukacji i terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu na różnych poziomach edukacji w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo wychowawczych, a w szczególności:
• wykształcenie kompetencji niezbędnych do pracy wychowawczo opiekuńczej, dydaktycznej i rewalidacyjnej z dziećmi i młodzieżą niesłyszącą i słabo słyszącą.
• przygotowanie słuchaczy do prowadzenia diagnozy psychopedagogicznej i funkcjonalnej dzieci i młodzieży z uszkodzonym narządem słuchu,
• wykształcenie umiejętności wspierania rodziny dziecka oraz inicjowania i prowadzenia działań integracyjnych w środowisku.
• ukazanie specyfiki procesu kształcenia i wychowania osób z uszkodzonym narządem słuchu.
Nazwa kierunku, program i wymiar godzin spełniają wymogi zawarte w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131) oraz Rozporządzeniu MEN z dnia z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2009 nr 50poz. 400).
Absolwenci studiów otrzymają kwalifikacje zawodowe nauczyciela uczniów słabo słyszących i niesłyszących. Nauczyciel surdopedagog może pracować w szkolnictwie specjalnym:
w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstwowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla słabo słyszących i niesłyszących; w szkolnictwie integracyjnym,
w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi; w szkolnictwie ogólnodostępnym
(nurt inkluzyjny) oraz w nauczaniu indywidualnym; w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.
Studia trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele
• karta zgłoszenia na studia podyplomowe
• poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia;
• kopia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia (w przypadku kandydatów na studia będących cudzoziemcami),
• 1 podpisana, aktualna fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych - rejestrując się w systemie Rekrutacji Online kandydat na studia podyplomowe nie umieszcza w podaniu elektronicznej wersji zdjęcia, ponieważ na studiach podyplomowych student nie otrzymuje legitymacji. Zdjęcie w wersji drukowanej kandydat składa razem z pozostałymi dokumentami.
• umowa o świadczenie usług edukacyjnych (podpisana w dwóch egzemplarzach) dostępna w siedzibie Wydziału.
Warunkiem ukończenia studiów jest uczestnictwo w zajęciach, zdanie egzaminów i uzyskanie zaliczeń przewidzianych w planie studiów, a także uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu dyplomowego.